Δεν υπάρχει άλλος σίγουρος δρόμος σωτηρίας, εκτός από το να εξομολογείται ο καθένας σε πατέρες με πολλή διάκριση και από αυτούς να παίρνει οδηγίες για την αρετή και να μην ακολουθεί το δικό του θέλημα.

(Άγιος Ιωάννης Κασσιανός ο Ρωμαίος.)







Τούτον Δανιήλ υιόν ανθρώπου λέγει είναι, ερχόμενον πρός τον Πατέρα, και πάσαν την κρίσιν και την τιμήν παρ'εκείνου υποδεχόμενον

(Αποστολικαί Διαταγαί, Ε΄, ΧΧ 10, ΒΕΠ 2,92)
Αγία τριάδα


Εθεώρουν έως ότου θρόνοι ετέθησαν και παλαιός ημερών εκάθητο, και το ένδυμα αυτού λευκόν ωσεί χιών, και η θρίξ της κεφαλής αυτού ωσεί έριον καθαρόν... εθεώρουν εν οράματι της νυκτός και ιδού μετά των νεφελών του ουρανού ως υιός ανθρώπου ερχόμενος ην και έως του παλαιού των ημερών εφθασε...

(Δανιήλ Ζ', 9 και 14)



"Πιστεύοντες εις ένα Θεόν εν Τριάδι ανυμνούμενον, τας τιμίας Αυτού εικόνας ασπαζόμεθα."

(Πρακτικά εβδόμης Οικουμενικής συνόδου, Τόμος Β' σελ. 883)

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021

Ορθόδοξη η ιερά εικών του Συνθρόνου, μέρος πρώτο.

Μία νέα μορφή εικονομαχίας.

Μετά το 1950 εμφανίστηκε μία νέα αίρεση, η αίρεση της νεοεικονομαχίας. Δεν αρνείται όλες τις ιερές εικόνες όπως πρέσβευαν οι παλαιοί εικονομάχοι, αλλά συγκεκριμένες. Μία εξ αυτών είναι και η ιερή εικόνα της Αγίας Τριάδος, όπου εικονίζεται ο Πατέρας ως γέρων με λευκά μαλλιά και γένια όπως εφάνη στο όραμα του Προφήτου Δανιήλ στην Παλαιά Διαθήκη, ο Υιός ως νέος 33 ετών, όπως ενηνθρώπησε και το Άγιο Πνεύμα εν είδει περιστεράς ως εφάνη στην βάπτιση του Κυρίου μας στη Καινή Διαθήκη. Αυτή η εικόνα ονομάζεται και Σύνθρονο. Στηρίζεται σε γεγονότα της Αγίας Γραφής, είναι εικόνα με αγιογραφική θεμελίωση. Δεν είναι αυθαίρετη απεικόνιση.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1Scj4eHHFYW8jqZaPucI8NRapQ-L4h0Djj3oHwHOI8n-emC6fbGvJfd5LcbRSQlDLtJpv_DLdwFyLiYGDZvGRv6HcSvHJOVvO9UmLLC0BYnleDpYpO_p2wBejbAAptxg9GYNX86vU1FkY/s760/holy_trinity-1-kentriki.jpg

Όλη η απολογητική εναντίον της εν λόγω εικόνος δεν στηρίζεται σε αγιογραφικές ή πατερικές μαρτυρίες αλλά είναι προϊόν ορθολογισμού και προσωπικών ερμηνειών των συγχρόνων ''θεολογούντων'' περί της απεικονίσεως του Συνθρόνου. Δεν υπάρχει καμία απόφαση, Όρος, Κανόνας από Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδο που να απαγορεύει ως αιρετική την απεικόνιση αυτή. Οι ενάντιοι στην εικόνα της Αγίας Τριάδος αναλύουν την συγκεκριμένη απεικόνιση χωρίς να φέρουν μαρτυρίες από την ιερά Παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας αφού τέτοιες δεν υπάρχουν. Και ενώ η εν λόγω εικόνα βασίζεται στην Αγία Γραφή, η πλάνη της νεοεικονομαχίας εξαπλώθηκε στο χώρο του νέου και του παλαιού ημερολογίου, καθώς και σε κάποιους αποτειχισμένους Ιερείς, ευτυχώς όχι καθολικώς.

Υπάρχουν ακόμη ορθοφρονούντες και ορθοδόξως θεολογούντες οι οποίοι βασιζόμενοι στην Αγία Γραφή και την ιερά Παράδοση αποδέχονται την εικόνα της Αγίας Τριάδος. Ανάμεσα τους και ο μεγάλος θεολόγος, κεκοιμημένος πια, Νικόλαος Σωτηρόπουλος. Η μελέτη που θα παραθέσουμε θα αποδείξει την αντί αγιογραφική και αντί παραδοσιακή πλάνη των νεοεικονομάχων. Ούτοι αποδέχονται μόνο μία συμβολική εικόνα της Αγίας Τριάδος, την απεικόνιση των τριών Αγγέλων με τον Αβραάμ και τη Σάρρα, γνωστή και ως ''Η φιλοξενία του Αβραάμ''. 

 https://www.orthodoxianewsagency.gr/wp-content/uploads/2019/06/%CF%86%CE%B9%CE%BB-1.jpg

Αν υπήρχε στην ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μόνο μία εικόνα της Αγίας Τριάδος τότε δεν θα διαβάζαμε στα πρακτικά της Αγίας Ζ' Οικουμενικής Συνόδου για πολλές εικόνες της Αγίας Τριάδος. "Πιστεύοντες εις ένα Θεόν εν Τριάδι ανυμνούμενον, τας τιμίας Αυτού εικόνας ασπαζόμεθα." (βλέπε Πρακτικά Ζ' Οικουμενικής συνόδου, Τόμος Β' σελ. 883).

Αν υπήρχε μόνο μία εικόνα της Αγίας Τριάδος την εποχή της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου, δεν θα έγραφαν στα πρακτικά ''τας τιμίας Αυτού εικόνας'', δηλαδή στον πληθυντικό αριθμό, αλλά θα έγραφαν στον ενικό αριθμό, ''την τιμία Αυτού εικόνα''. Άρα ήδη την εποχή της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου υπήρχαν τουλάχιστον δύο εικόνες της Αγίας Τριάδος. Καταρρίπτεται πασιφανώς η πλάνη των νεοεικονομάχων περί υπάρξεως μόνο μίας εικόνος της Αγίας Τριάδος.

Τα επιχειρήματα των νεοεικονομάχων κατά της εικόνος του Συνθρόνου και η αναίρεσις τους με βάση ομιλία του Πρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση, βλέπε εδώ.

Καθυβρίζουν την εικόνα ως αιρετική. Έχουμε απόφαση ή Κανόνα Οικουμενικής ή Πανορθοδόξου Συνόδου που να ονομάζει την εικόνα του Συνθρόνου αιρετική; Όχι, ποτέ. Άρα οι νεοεικονομάχοι εκφράζουν μία αντιπατερική, μία αντιπαραδοσιακή άποψη, αφού δεν στηρίζονται σε Συνόδους ή κάποιους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Νέα και αιρετική είναι η άποψη τους και όχι η εικόνα.

Υποστηρίζουν πως δεν επιτρέπεται η απεικόνιση του Πατρός διότι ''κανείς δεν τον έχει δει''. Επιπλέον λέγουν πως στην Παλαιά Διαθήκη ο Πατήρ δεν είναι ο Παλαιός των Ημερών αλλά μόνον ο Υιός. Και οι δύο απόψεις τους είναι προϊόν πλάνης. Έχουμε απεικόνιση του Θεού Πατρός από τον 5ο αιώνα στην κατακόμβη της Αγίας Μαρίας Maggiore του 432 μ.Χ. όπως βεβαιοί ο ιστορικός Garucci, (βλέπε Αρχαιολογικοί Κώδικες Τavola 215 και 114). Στην κατακόμβη του Ponziano της Ρώμης του 5ου αιώνος, υπάρχει τοιχογραφία του Θεού Πατρός μέχρι την μέση και ψηφιδωτό της εικόνος της Βαπτίσεως του Κυρίου μας, με τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο, τον Ιησού Χριστό, το Άγιο Πνεύμα εν είδει περιστεράς και τον Πατέρα ζωγραφισμένο μέσα σε φωτεινή νεφέλη ως γέροντα με λευκά γένια. Έχουμε σε κώδικα του αρχαιολόγου Κοσμά Ιντικοπλεύστη του 7ου αιώνος μ.Χ. απεικόνιση του Θεού Πατρός καθημένου επί θρόνου έχοντας δεξιά και αριστερά του δύο Σεραφείμ. Σε κώδικες του Αρχαιολόγου Manuel, (βλέπε ''D' art Byzantin'', τόμος Α' σελίδα 122). Σε βαπτιστήρια, όπως στο βαπτιστήριο του 3ου αιώνος μ.Χ. της Αγίας Ακυληίας του Asioli. Στο βαπτιστήριο της Συρίας Deix Seta του 6ου αιώνος μ.Χ. (βλέπε ''Μελέτη'' αρχαιολόγου Kaufmann, έτος εκδόσεως 1905, σελ. 169).

Είναι αρχαία ιερά Παράδοση λοιπόν η εικονογράφηση του Θεού Πατρός. Ουδείς Άγιος, ουδεμία Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδος απεφάνθη πως η αρχαία αυτή παράδοση είναι καταδικαστέα ή ότι ο Θεός Πατήρ δεν ζωγραφίζεται. Η αιρετική άποψη πως ο Πατήρ δεν ζωγραφίζεται εμφανίστηκε μετά το 1950. Είναι καινοτομία αντιπαραδοσιακή και αντιπατερική. Απόδειξη όχι μόνο η ιστορική αναδρομή που κάναμε στις αρχαίες κατακόμβες, στα αρχαία βαπτιστήρια και τους κώδικες αλλά και τα γραφόμενα του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου στο Ιερόν Πηδάλιον, ιδού τί γράφει, ''Πρέπει να σημειώσωμεν, ότι επειδή η παρούσα Σύνοδος εις την επιστολήν όπου στέλλει προς την Αλεξανδρέων Εκκλησίαν, μακαρίζει μεν εκείνους όπου ηξεύρουν να αποδέχονται, επομένως δέ και εικονίζουν και τιμώσι τας οράσεις και θεοφανείας των Προφητών, καθώς αυτός ο Θεός εσχημάτιζε ταύτας και ετύπωνεν εις το ηγεμονικόν αυτών, αναθεματίζει δέ εξ εναντείας εκείνους, όπου δεν δέχονται τας Εικονογραφίας των τοιούτων οράσεων προ της Σαρκώσεως του Θεού Λόγου (σελ. 205 του Β' τόμου). Συμπεραίνεται και ο Άναρχος Πατήρ πρέπει να ζωγραφίζεται, καθώς εφάνη εις τον Προφήτην Δανιήλ ως Παλαιός των Ημερών. Εί δέ και ο Πάπας Γρηγόριος εν τη προς Ίσαυρον Λέοντα επιστολή (σελ. 712 του Β' τόμου των Συνοδικών) λέγει, ότι δεν ιστορούμεν τον Πατέρα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, αλλά τούτο λέγει όχι απλώς, αλλ' ότι δεν ζωγραφούμεν αυτόν κατά την θείαν φύσιν. Επειδή αδύνατον, φησίν, ιστορήσαι και ζωγραφήσαι φύσιν Θεού''. (Βλέπε Ιερόν Πηδάλιον 3η υποσημείωση εις τα Προλεγόμενα της Αγίας Ζ' Οικουμενικής Συνόδου).

Ο Άγιος Νικόδημος γράφει πως στον Προφήτη Δανιήλ εφάνη ο Πατήρ ως Παλαιός των Ημερών. Δεν εκφράζει την προσωπική του άποψη όπως ισχυρίζονται κάποιοι νεοεικονομάχοι, διότι το Ιερόν Πηδάλιον εγκρίθηκε από το Πατριαρχείο Κων/πόλεως, από τον Άγιο Αθανάσιο τον Πάριο και τον Άγιο Μακάριο τον Νοταρά, εκφράζει την αρχαία παράδοση της Εκκλησίας, εκφράζει την Αγία Ζ' Οικουμενική Σύνοδο, εκφράζει τους Αγίους Πατέρες. Όλοι λοιπόν οι Άγιοι, Νικόδημος Αγιορείτης, Αθανάσιος Πάριος, Μακάριος Νοταράς πλανήθηκαν και οι νεοεικονομάχοι εμφανίστηκαν μετά το 1950 με ορθολογιστικές απόψεις και αναλύσεις να τους διορθώσουν; Άπαγε της βλασφημίας.

Θα δούμε και άλλη απόδειξη, τί γράφει ήδη από τον 3ο αιώνα μ.Χ. ο Άγιος Ιππόλυτος για το όραμα του Προφήτου Δανιήλ. ''Παλαιόν μέν ούν τών ημερών ούχ έτερον λέγει, αλλ' ή τόν απάντων Κύριον του Χριστού Πατέρα, τόν παλαιούντα τάς ημέρας, ούκ αυτόν παλαιούμενον υπό χρόνων και ημερών'', (βλέπε P.G. τόμος 10, σελ. 637, Ιππολύτου είς τον Δανιήλ). Βλέπουμε την συμφωνία μεταξύ της πρωτοχριστιανικής πατερικής Παραδόσεως του 3ου αιώνος και της ιεράς Παραδόσεως του 19ου αιώνος. Σε όλους αυτούς τους αιώνες δεν έγραψε κανείς Άγιος να μην ζωγραφίζεται ο Θεός Πατέρας ή ότι μόνο ο Υιός είναι ο Παλαιός των Ημερών. Όσοι Άγιοι γράφουν πως ο Πατέρας δεν εικονίζεται, εννοούν πως δεν εικονίζεται η Φύση του Θεού Πατρός. Εξηγεί ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας ότι κανένας δεν είδε τον Πατέρα κατά φύσιν παρά μόνον ο Υιός. Οι προφήτες που λένε στην Παλαιά Διαθήκη πως είδαν τον Κύριο Σαβαώθ, τον Πατέρα, δεν διαψεύδονται διότι εξηγούν πως δεν είδαν Αυτόν κατά την Ουσίαν του και την Φύσιν του, (βλέπε P.G. τόμος 73, σελ. 177 στήλη C).

Με όσα παραθέσαμε ως τώρα, εκτός του ότι καταρρίπτεται ο ισχυρισμός των νεοεικονομάχων ότι δεν ζωγραφίζεται ο Θεός Πατήρ επειδή δεν ενηνθρώπησε, o Άγιος Νικόδημος ο Άγιορείτης, ο Άγιος Άθανάσιος ο Πάριος, ο Άγιος Μακάριος ο Νοταράς και η Σύνοδος του Πατριαρχείου Κων/πόλεως, εκφράζουσα την αρχαία ιερά Παράδοση καταρρίπτουν και το φρόνημα των νεοεικονομάχων πως στην Παλαιά Διαθήκη ο Παλαιός των Ημερών είναι μόνο ο Χριστός και όχι ο Πατέρας. Ξεκάθαρα γράφει ο άγιος Νικόδημος ''ο Άναρχος Πατήρ πρέπει να ζωγραφίζεται, καθώς εφάνη εις τον Προφήτην Δανιήλ ως Παλαιός των Ημερών''. Εμφανίστηκε στον Προφήτη Δανιήλ ο Θεός Πατέρας ως Παλαιός των Ημερών. Το ίδιο γράφει και ο Άγιος Ιπόλλυτος 1600 χρόνια πριν. 

Υπάρχουν Άγιοι της Εκκλησίας μας που ονομάζουν Παλαιό των Ημερών και τον Υιό. Δεν ισχυρίζονται όμως, όπως πλανώνται οι νεοεικονομάχοι, πως μόνο ο Υιός ονομάζεται και είναι Παλαιός των Ημερών, κι αυτό διότι το όνομα Παλαιός των Ημερών είναι κοινό όνομα και των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος. Οι εικονομάχοι όμως εσφαλμένα λέγουν πως μόνο ο Υιός είναι ο Παλαιός των Ημερών. Ποιά Σύνοδος ή ποιοί Πατέρες λέγουν ότι μόνο ο Υιός είναι ο Παλαιός των Ημερών; Καμία Σύνοδος και κανείς Πατέρας. Άλλοι πατέρες ονομάζουν τον Υιό, άλλοι τον Πατέρα, χωρίς να υποστηρίζουν πως μόνο ο Υιός ή μόνο ο Πατέρας είναι ο Παλαιός των Ημερών. Επαναλαμβάνουμε πως το όνομα Παλαιός των Ημερών είναι κοινό και των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος. Απόδειξη όσα γράφει ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος, στο Λόγο ΝΘ' σελ. 308. Ας δούμε τι γράφει ο θεόπτης Άγιος, ''Καί άν πρέπει να ειπώ τί ακριβέστερον, εκείνο όπου είναι τό ένι πρόσωπον τής Αγίας Τριάδος, εκείνο είναι καί τα άλλα δύο. Διατί καί τα τρία πρόσωπα τής Αγίας Τριάδος εν ταυτώ είναι καί νοούνται είς μίαν φύσιν, καί ουσίαν καί βασιλείαν. Λοιπόν, εί τί ονομάζεται το έν, τούτο κατά φύσιν θεωρείται καί είς τα λοιπά δύο πρόσωπα''. ''Είς δέ τά άλλα όλα, τό ένα όνομα, ή παράδειγμα θεωρείται καί είς κάθε ένα πρόσωπον, καί είς τά τρία''. Γράφει ο Άγιος ότι και στα τρία πρόσωπα, σε όλη την Θεότητα αλλά και σε κάθε πρόσωπο χωριστά αποδίδεται το όνομα ''Παλαιός των Ημερών''. 

Ο δε Άγιος Διονύσιος ο Αεροπαγίτης γράφει ότι βλασφημεί, όποιος δεν αποδίδει τα κοινά ονόματα του Θεού και στα τρία πρόσωπα αλλά μόνο σε ένα εξ αυτών, ''βλασφημεί καί αποσχίζειν αθέσμως τολμά τήν υπερηνωμένην Ενάδα'', (βλέπε Περί Θείων Ονομάτων, κεφ. Β', Ι). Ενάδα ονομάζει ο Άγιος Διονύσιος την Αγία Τριάδα διότι είναι Ένας Θεός. Ας ακούσουν τους Αγίους οι νεοεικονομάχοι και ας αφήσουν τις εσφαλμένες αντιπατερικές θέσεις τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηση

Αναγνώστες