Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021

Ορθόδοξη η ιερά εικών του Συνθρόνου, μέρος δεύτερο.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1Scj4eHHFYW8jqZaPucI8NRapQ-L4h0Djj3oHwHOI8n-emC6fbGvJfd5LcbRSQlDLtJpv_DLdwFyLiYGDZvGRv6HcSvHJOVvO9UmLLC0BYnleDpYpO_p2wBejbAAptxg9GYNX86vU1FkY/s760/holy_trinity-1-kentriki.jpg

 Εικόνα της Αγίας Τριάδος γνωστή και ως Σύνθρονο.

Ένα άλλο επιχείρημα που προβάλλουν οι νεοεικονομάχοι κατά της εικόνος του Συνθρόνου είναι ότι εισάγεται η έννοια του χρόνου μέσα στην Αγία Τριάδα, επειδή ο Πατήρ εμφανίζεται πολιός, δηλαδή γέρων με λευκά μαλλιά και γένια, και ο Υιός νέος. Σύμφωνα με το ορθολογιστικό σκεπτικό των νεοεικονομάχων αυτό σημαίνει πως η εικόνα περνά το φρόνημα του Αρείου που έλεγε πως ο Πατήρ προϋπήρχε του Υιού. Ισχυρίζονται πως η εικόνα αυτή οδηγεί σε Αρειανισμό διότι εισάγει την έννοια του χρόνου μέσα στην Αγία Τριάδα εμφανίζοντας νεότερο τον Υιό από τον Πατέρα. Από πού διάβασαν και μυήθηκαν σε τέτοιες αναλύσεις της εικόνος και σε τέτοια συμπεράσματα οι νεοεικονομάχοι; Άγνωστο σε εμάς, διότι δεν έχουμε διαβάσει σε καμία Σύνοδο, ούτε στην διδασκαλία κάποιου Αγίου πατρός της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, τέτοια ορθολογιστικά και αυθαίρετα συμπεράσματα. 

Όταν ένα μέλος της Εκκλησίας, κληρικός ή όχι, προσπαθεί να ερμηνεύσει και να θεολογήσει χωρίς να στηρίζεται στην Αγία Γραφή και την ιερά Παράδοση είναι βέβαιο πως θα πλανηθεί και θα οδηγηθεί η σκέψη του σε βλασφήμιες, προσωπικές απόψεις που δεν έχουν βάση αγιογραφική ή Πατερική, αλλά αντορθόδοξη. Θα διατυπώσει αναλύσεις και ερμηνείες παράλογες και αδιέξοδες, όπως ακριβώς έκαναν οι αιρετικοί όλων των αιώνων. Το χειρότερο είναι πως τις αντορθόδοξες θέσεις τους τις εμφανίζουν ως δήθεν Παράδοση της Εκκλησίας, ενώ δεν φέρουν ούτε μία μαρτυρία από την Αγία Γραφή ή τους Πατέρες.

Διαβάζουμε στην Παλαιά Διαθήκη, ''Εθεώρουν έως ότου θρόνοι ετέθησαν και παλαιός ημερών εκάθητο, και το ένδυμα αυτού λευκόν ωσεί χιών, και η θρίξ της κεφαλής αυτού ωσεί έριον καθαρόν ... εθεώρουν εν οράματι της νυκτός και ιδού μετά των νεφελών του ουρανού ως υιός ανθρώπου ερχόμενος ην και έως του παλαιού των ημερών εφθασε...'' (Δανιήλ Ζ', 9 και 13). Δηλαδή είδε ο Προφήτης Δανιήλ ότι ετέθησαν θρόνοι και κάθησε ο Παλαιός των Ημερών, το ένδυμα του ήταν λευκό σαν το χιόνι και η κόμη του κεφαλιού του ήταν σαν το καθαρό μαλλί, δηλ. λευκό. Στη συνέχεια είδε μέσα στα σύννεφα του ουρανού να έρχεται κάποιος άνθρωπος και έφτασε μέχρι τον Παλαιό των Ημερών. 

Για το όραμα του Προφήτου Δανιήλ στην Παλαιά Διαθήκη γράφει ο Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας, Αρχ/πος Αλεξανδρείας, ''Ιδού σαφώς διά τών ειρημένων εμάθομεν ότι αυτός εστίν ο Υιός του Θεού, ο σαρκωθείς καί παθών δι' ημάς καί αναστάς έκ νεκρών καί αναληφθείς έν δόξη πρός τόν εαυτού Πατέρα καί πάλιν μέλλων έρχεσθαι μετά τών νεφελών τού ουρανού, μετά δόξης αιωνίου κρίναι ζώντας καί νεκρούς'', (βλέπε Λόγος προς Αντίοχον άρχοντα, ΒΕΠΕΣ τόμος 35, σελ. 149-150). Λέγει δηλ. ο Άγιος ότι στο όραμα του Προφήτου Δανιήλ εμφανίστηκε ο Υιός του Θεού, ο Ιησούς Χριστός, που ενσαρκώθηκε και έπαθε για εμάς, αναστήθηκε εκ νεκρών, αναλήφθηκε με δόξα προς τον Πατέρα του και πάλι στο μέλλον θα έρθει πάνω σε νεφέλες του ουρανού με δόξα αιώνια να κρίνει ζώντες και νεκρούς. Αφού λοιπόν έτσι μας γράφει η Παλαιά Διαθήκη πως είδε ο Προφήτης Δανιήλ τον Πατέρα και τον Υιό, με λευκά μαλλιά τον Πατέρα και τον Υιό να πηγαίνει προς τον Πατέρα του, πώς κάποιοι δογματίζουν πως η απεικόνιση αυτή οδηγεί σε Αρειανισμό; Η εικόνα βασίζεται στην Αγία Γραφή και στους Αγίους Πατέρες, είναι δυνατόν η Αγία Γραφή και οι Άγιοι να μας οδηγούν σε Αρειανισμό; Άπαγε της βλασφημίας.

Πάνω από χίλια τριακόσια χρόνια που αγιογραφείται η εικόνα του Συνθρόνου δεν υπάρχει ένας Άγιος ή μία Σύνοδος που να κατηγορεί την εικόνα ότι οδηγεί σε Αρειανισμό, πώς σκέφτηκαν οι σύγχρονοι καινολογούντες ότι η εικόνα αυτή που βασίζεται στην προφητική όραση του Προφήτου Δανιήλ και στην εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος σαν περιστέρι στην Βάπτιση του Κυρίου, οδηγεί σε κάτι τέτοιο; Δικό τους το συμπέρασμα, αυθαίρετο, δεν στηρίζεται σε καμία αγιογραφική ή Πατερική ερμηνεία, δεν στηρίζεται πουθενά απολύτως. Είναι μία σύγχρονη κακόδοξη ερμηνεία της εικόνος. Έρχεται δε σε αντίθεση και με την Αγία Ζ' Οικουμενική Σύνοδο, διότι αύτη αποφαίνεται, ''Τών τάς προφητικάς οράσεις, ώς αυτό τό θείον αυτάς εσχημάτισεν καί διετύπου, ειδότων καί αποδεχομένων καί πιστευόντων, άπερ ο τών προφητών χορός εωρακότες διηγήσαντο, καί τήν τών Αποστόλων καί είς Πατέρας διήκουσαν έγγραφον τε καί άγραφον παράδοσιν κρατυνόντων, καί διά τούτο εικονιζόντων τα Άγια καί τιμώντων, Αιωνία η Μνήμη'', (βλέπε Ιωάννου Καρμίρη, ''Τα δογματικά και συμβολικά μνημεία της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας'', Αθήναι 1960, τόμος Α', σελ. 245).

Δηλαδή οι εικονίζοντες τις προφητικές οράσεις όπως του Προφήτου Δανιήλ, και οι δεχόμενοι αυτές όπως ο Θεός εσχημάτισε και οι Προφήτες διηγήθηκαν, και οι κρατούντες την Αποστολική και Πατερική Παράδοση, και εικονίζουν και τιμούν τις προφητικές οράσεις, όχι μόνο δεν επικρίνονται αλλά ευλογούνται υπό της Αγίας Ζ' Οικουμενικής Συνόδου. Κάποιοι εικονομάχοι υποστηρίζουν πως τον Πατέρα μόνο στο όραμα του Δανιήλ μπορούμε να τον εικονίζουμε και όχι σε σύνθεση με τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Αλλά και αυτός ο ισχυρισμός τους πέφτει στο κενό αφού κάτι τέτοιο ή παρόμοιο έστω, δεν μαρτυρείται πουθενά στην Αγία Γραφή, πουθενά στις διδασκαλίες των Αγίων και σε καμία Σύνοδο. Αντιθέτως το ότι η εικόνα του Συνθρόνου υπάρχει στην εικονογραφία της Εκκλησίας πάνω απο χίλια τριακόσια χρόνια αποδεικνύει πως είναι αποδεκτή από όσες Πανορθόδοξες Συνόδους έγιναν και καμία δεν απεφάνθη εναντίον της, αποδεκτή από όσους Αγίους πέρασαν αυτές τις εκατονταετίες και την τιμούσαν στα κελλιά τους, στις Μονές τους, στους ναούς τους. Ήρθαν σήμερα οι νεοεικονομάχοι να διορθώσουν με σχολαστικές προσωπικές τους απόψεις, τους Αγίους και τις Συνόδους τόσων αιώνων; Άπαγε της βλασφημίας.

Η ιερά εικών του Συνθρόνου διδάσκει το φιλιόκβε;

Άλλο ορθολογιστικό και αυθαίρετο συμπέρασμα βασισμένο σε προσωπικές αναλύσεις των εικομάχων, είναι πως η εικόνα εμφανίζει δήθεν την αίρεση της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος και από τον Υιό. Υπάρχει κάποια μαρτυρία από έστω έναν Άγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας ή έστω μία Σύνοδο που να λέει κάτι τέτοιο για την εικόνα του Συνθρόνου; Όχι, ούτε Άγιος είπε ή έγραψε κάτι τέτοιο, ούτε Σύνοδος απεφάνθη πως η εικόνα αυτή είναι αιρετική γιατί δήθεν διδάσκει το φιλιόκβε. Και αυτή η ερμηνεία της εικόνος από τους εικονομάχους είναι βασισμένη σε δικές τους λογικές και όχι στην ιερά Παράδοση της Εκκλησίας. Δεν φέρουν καμία πηγή από την ιερά Παράδοση ή από κάποιους Πατέρες που να στηρίζει την αιρετική τους άποψη.

Υποστηρίζουν ακόμη πως το Άγιο Πνεύμα μειώνεται διότι εικονίζεται ως περιστέρι, όπως εμφανίστηκε στην Βάπτιση του Κυρίου μας, ενώ ο Πατέρας και ο Υιός εμφανίζονται ως πρόσωπα. Λέγουν δε, πως στην εικόνα της Βαπτίσεως του Κυρίου δικαιολογείται να εικονίζεται σαν περιστέρι, αλλά όχι στην εικόνα της Αγίας Τριάδος! Και αυτά τα συμπεράσματα που βγάζουν είναι προσωπικά και αυθαίρετα αφού δεν επικαλούνται κανέναν Άγιο που να συμφωνεί μαζί τους και καμία Σύνοδο που να υποστηρίζει όσα λέγουν. Οι εικονομάχοι δεν έχουν μαρτυρίες για όσα καινοφανή πρεσβεύουν και τα ονομάζουν δυστυχώς παράδοση της Εκκλησίας, ενώ δεν έχουν ούτε μία πηγή από την ιερά Παράδοση που να μαρτυρεί όσα άρχισαν να λέγουν μετά το 1950.

Πρέπει να έχει πλανηθεί κάποιος για να μπαίνει σε τέτοιες σχολαστικές αναλύσεις, νομίζοντας ότι επειδή το Άγιο Πνεύμα εικονίζεται σαν περιστέρι μειώνεται ενώπιον των άλλων δύο προσώπων της Αγίας Τριάδος. Δηλαδή όταν εμφανίστηκε το Άγιο Πνεύμα εν είδει περιστεράς ενώπιον του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και του ενανθρωπήσαντος Κυρίου Ιησού Χριστού μείωσε τον εαυτό του; Άπαγε της βλασφημίας. Κανείς πιστός όταν βλέπει την εικόνα του Συνθρόνου δεν σκέφτεται ότι το Άγιο Πνεύμα είναι μειωμένο σε σχέση με τα άλλα δύο πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Αν είχαν θεολογικό θεμέλιο όσα λέγουν οι εικονομάχοι, χίλια τριακόσια και πλέον χρόνια που αγιογραφείται η συγκεκριμένη εικόνα δεν θα είχαμε ιστορικές μαρτυρίες ότι κάπου, κάποτε δημιουργήθηκε σκάνδαλο εξ αιτίας της απεικονίσεως αυτής; Δεν θα υπήρχε έστω ένας Πατέρας της Εκκλησίας να γράψει κάτι; Αντιθέτως υπάρχει απόλυτη τιμή και σεβασμός προς την εν λόγω εικόνα και αγιογραφείτο με την ευλογία των Αγίων, των Επισκόπων, των Ηγουμένων και των Ιερέων σε όλες τις Μονές και τους ναούς. Δεν υπάρχει Ορθόδοξη χώρα στην οποία να μην υπάρχει αγιογραφημένη σχεδόν παντού η εικόνα του Συνθρόνου, μαζί με την άλλη εικόνα της Αγίας Τριάδος με τους τρείς Αγγέλους, τον Αβραάμ και την Σάρρα.

Τόσες χιλιάδες Άγιοι πέρασαν αυτά τα χίλια τριακόσια και πλέον χρόνια από τον μάταιο τούτο κόσμο. Σκέφτηκε ποτέ κάποιος εξ αυτών αυτές τις θεολογικώς αβάσιμες θεωρίες των νεοεικονομάχων; Όχι, ποτέ. Δεν υπάρχει ούτε ένα γραπτό κατά της εικονίσεως του Συνθρόνου. Τέτοιες ψευδοθεολογικές θεωρίες μόνο από πνευματικώς άρρωστα μυαλά μπορούν να εξαχθούν. 

Ισχυρίζονται μάλιστα οι νεοεικονομάχοι πως η εικόνα του Συνθρόνου εισήχθη στην Ορθόδοξη Εκκλησία μετά το σχίσμα του 1054, από την φραγκοκρατούμενη παπική δύση και άρχισε να πρωτοεμφανίζεται σε περιοχές που είχαν κατακτηθεί από τους παπικούς. Λέγουν πως η εικόνα αυτή ήταν άγνωστη πιο πρίν στην Ορθόδοξη ανατολή. Ιστορικές μαρτυρίες με αποδείξεις για αυτόν τον ισχυρισμό δεν υπάρχουν. Αντιθέτως η εικόνα του Συνθρόνου από την Ορθόδοξη ανατολή πέρασε στην δύση.

Η εικόνα της Αγίας Τριάδος όχι μόνο δεν ήταν άγνωστη στην Ορθόδοξη ανατολή αλλά την εντοπίζουμε στην αγιογράφηση της εικόνος της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη. Υπάρχουν ιστορικές αναφορές ότι ο ναός κτίστηκε την περίοδο 450-453 μ.Χ. επί αυτοκρατόρων Μαρκιανού και Πουλχερίας. Άλλες ιστορικές πηγές τοποθετούν το κτίσιμο του ναού την περίοδο 518-527 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Ιουστίνου του Α'. 

Στο ναό υπήρχε εικόνα όπου ήταν αγιογραφημένη η Υπεραγία Θεοτόκος κεκοιμημένη, γύρωθεν της οι Άγιοι Απόστολοι, και άνωθεν του σώματος της Παναγίας, αγιογραφημένος ο Άναρχος Πατήρ ως γέρων με λευκά μαλλιά και γένια, το Άγιο Πνεύμα στο στήθος του εν είδει περιστεράς και αμέσως πιο κάτω ο Κύριος Ιησούς. Ούτε θεώρησαν οι αγιογράφοι πως μειώνεται το Άγιο Πνεύμα που εικονίζεται σαν περιστέρι ενώ ο Πατέρας και ο Υιός ως πρόσωπα, ούτε οι Άγιοι της εποχής εκείνης εξέφρασαν τις ψευδοθεολογικές θέσεις των νεοεικονομάχων του 20ου και 21ου αιώνος. Η εικόνα ήταν σεβαστή και την τιμούσαν όλοι οι πιστοί. Έγιναν πολλές Σύνοδοι στην Κωνσταντινούπολη, όπου βρισκόταν ο ναός και η εικόνα που περιγράψαμε. Δεν εκφράστηκε ποτέ καμία απ' αυτές τις Συνόδους κατά της εικονίσεως της Αγίας Τριάδος άνωθεν του αγιογραφημένου σώματος της Παναγίας μας. Όσοι Άγιοι πέρασαν αυτούς τους αιώνες μέχρι την εποχή που ο ναός της Παναγίας των Βλαχερνών πυρπολήθηκε επί αυτοκράτορος  Ρωμανού Δ' του Διογένους, 1068-1071 μ.Χ. και καταστράφηκε, τιμούσαν την εικόνα και κανείς δεν έγραψε ή έκφράστηκε κατά της εικονίσεως της Αγίας Τριάδος. Εκτός από την περίοδο όπου επικράτησαν οι εικονομάχοι και απογύμνωσαν όλους τους ναούς και τις Μονές από τις ιερές εικόνες. Όσοι λοιπόν λέγουν πως η εικόνα της Αγίας Τριάδος εισήχθη από την παπική δύση αποδεικνύεται πως σφάλλουν. Καταρρίπτεται και αυτό το επιχείρημα τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου